Alla inlägg under oktober 2008

Av Sofia Tjernberg - 27 oktober 2008 23:09

Så efter över 4 år var det dags för Chelsea att se sig besegrade hemma på SB mot världens bästa lag- Liverpool FC. Hjälte blev Xabi Alonso genom sitt snygga??!! mål i första halvlek! haha det är så gött!! Ni får gärna gå in och kolla tabellen i premier league!!


På söndagen blev det inte så mycket fotboll ändå för mig tyvärr, satt och klurade på psykologi- jag förstår inte avrför vi skall kunna detta? Ännu mindre förstår jag av boken, "introduktion till kognitiv psykologi", jag rekommenderar inte att ni läser den!

På söndagskvällen blev det dock lite fotboll, jag och Christoffer såg Real Madrid - Bilbao. Faktiskt rätt underhållande match som slutade 3-2 till real. Dock måste jag ifrågasätta domarinsatsen en aning. Jag tycker att han håller alldeles för ojämn nivå. Det hände ju verkligen en massa olika saker i den matchen, det är det minsta man kan säga, grov utvisning för en tackling bakifrån (?) och massa annat. Tycker dock att om domaren skall ta det röda för den tacklingen borde han haft minst ett till för andra sekvenser. Det jag minns tydligt var dock ett bortdömt mål, tror det var Higuain som gjorde det... klockrent 1m på rätt sida... men vid det här laget borde ni ju förstå att domren vinkade för offside. Jaha så var det det där med offside igen. suck. såg nyss på fotboll på TVn, slog som hastigast över och såg lite bilder från matchen AIK - Örebro. Alltså de situationer jag påpekat hittills om offside har handlat om bedömningar av marginaler. Dock har jag inte alltid förstått hur en domare som står korrekt i linje kan ta fel beslut, är det pressen eller ögats fel?

I vår kära allsvenska match handlade det dock om något helt annat. I alla andra fall har det varit omöjligt för huvuddomaren att se om offsideavvinkningen har varit korrekt. Om HD nämligen anser att AD har fel så måste han kliva in och ändra beslutet. I AIK matchen handlade det om en situation där en AIK spelare slår ett inlägg mot en offsidestående spelare. Flera meter innan bollen når honom slår dock en Örebroback in bollen i eget mål. AD har vinkat för offside och målet underkänns av HD. Då börjar jag dock fundera, borde inte HD gått in där och tagit beslutet att målet skall tillåtas, spelaren kan knappast ha stört någon i den position han befann sig i, var han verkligen i en bestraffningsbar offside? Detta följs av en masskonfrontation framför assisterande domare. Helt plötsligt har våra fotbollsspelare lärt sig offsideregeln- det händer ju inte ofta! Mja... vad säger ni kära kollegor om detta?  Jag har min klara åsikt, ni kan ju gissa vad den är. Detta känns som en bedömningsvideosituation... de kanske får byta ut denna sekvens mot nån av de lite äldre i bedömningsvideon vi ser varje år på kurserna?


Idag blev det även klubbat att sverige får proffsdomare nästa år. Jaha grattis till de killar som blir utvalda säger jag. Själv tänker jag faktiskt ägna en tanke åt alla de kvinnliga FIFA och allsvenska domarna i landet. Ni får förhoppningsvis proffskontrakt snart, 2010 kanske är vårt/ert år!! HEJA!


Så avslutar jag med att alla ni som läser skall få lite insikt i vilket ******* jag har just nu. Psykologi? nä, jag läser till fastighetsmäklare faktiskt!

dagens ord: Bias = Snedvridning, fördom.

om någon kan förklara konceptualisera, deklarativ, procedural, prefär och prediktiv för mig så vore det jättesnällt, finns nämligen inte i någon ordbok!

Hoppas ni har det roligare ikväll! ciao.

Av Sofia Tjernberg - 25 oktober 2008 20:28

Idag trodde jag faktiskt att mitt tips skulle gå in! Att HIF bara spelade 1-1  mot Trelleborg hemma gjorde att mina 30 satsade kronor blev 30 i förlust och inte 300 i vinst. Alltså, att dom spelar 1-1 mot Trelleborg.. blir så besviken!

Jag hann idag se lite av DIF-Kalmar och se Fröjdfelt säga "Lance" åt Lance Davis när han gjorde en ful eftersläng efter att ha blivit av med bollen. Lance? Alltså jag vet inte men även om jag känner någon spelare på planen så kallar jag dem vid nummer och inte namn, det känns som att det blir för personligt annars. Å andra sidan känner ju Fröjdfelt alla spelare i Allsvenskan, det får mig verkligen att inse att han har dömt hur länge som helst (eller är han poolare med Davis?! vad vet jag...). Jag önskar att jag kände alla i damallsvenskan om några år... Nej jag tycker det är så roligt att se våra svenska domare och hur de klarar sig, inte minst internationellt- särskilt underbara Martin Ingvarsson från Hässleholm- att se hans minspel på planen är allidt roligt- jag hoppas han kommer trivas med sin proffskarriär (får jag bra matcher nu nästa år? :)).


 På tal om proffskarriär... vad skall damdomare tjäna? En domare som dömer herr div 2 tjänar mer än någon som dömer damallsvenskan. Skillnaden mellan dam/herrallsvenskan är flera tusentals kronor. VISST- skillnaden i fotboll är milslång- det är två olika sporter. Men för oss tjejer så är det samma jobb vi måste lägga ner, vi måste träna fysträning mitt i vintern, vi måste sätta oss en lördagsmorgon och köra i flera timmar till match och offra familj/vänner för vårt dömande. Det är svårt för mig att se en damdomare döma herrallsvenskan, precis som jag sa i Sydsvenskan. Bosse tror dock inte alls att det var omöjligt. Det jag menar är då att för att en tjej skall kunna klara av det fysiskt med både matchtempo och fystester är att man måste träna minst en gång varje dag- och vilken kvinna kan göra det med familj och barn plus jobb? Jag älskar utmaningar så om det är nån som skall klara det så är det jag. Jag tycker att vi kvinnor skall stå med huvudet högt även om många blir trampade på. Vi försöker göra karriär i en så mansdominerad sport och många av oss klarar det minst lika bra som männen. Det är så roligt att det uppmärksammas att jag dömer herrfotboll- för det är tufft, men jag klarar det! I torsdags blev KFFs tränare överraskad över att jag skulle döma, de hade aldrig haft en tjej innan. men han var positiv- alltid lika roligt då! Nu var det faktiskt så att jag gått AD när KFF mötte Bromölla i somras (div 1 lag mot div 2 lag). Nej jag tycker i alla fall att arvodet för att döma damallsvenskan skall höjas- det skall inte vara SÅ stor skillnad mellan herrar och damer. Ingen domare som älskar sitt jobb gör det dock för pengarna- det skall tilläggas. Jag är en sann domare, jag älskar det jag gör och ställer alltid upp om jag kan- aldrig att jag gör detta för pengarna! DET ÄR SÅ ROLIGT! Tror inte det är många domare som kliver upp kl 9 en söndagsmorgon för att åka och döma F13 eller F15 innan man själva skall döma senare på dagen. Men jag vill nämna att ödmjukhet är väldigt viktigt, man kommer ingenstans utan det!


Så var det luftat lite tankar kring dömandet.. Skall berätta vad jag gjort idag.  I förmiddags var jag och Christoffer i stan där jag faktiskt fick ett par fina jeans! Efter det blev det bussen hem till Åhus där vi åt lunch- lövbiff och pommes, asgott. På kvällen var jag hos Vera för att göra vid hennes och Alex hår inför kvällen, min gamla fotbollsklubb wä hade fotbollsgala. Nu sitter jag här och bloggar och läser psykologi (har inte börjat än men snart), ska dra hem till Christoffer snart och lägga mig i hans säng och kolla på Mamma mia. Imorgon blir det långprommis med Tess.

Hoppas ni alla har en fortsatt trevlig kväll.

På bilderna ser ni Jag i dagens outfit samt Alex, Vera och ajg på förra årets fotbollsgala.

Av Sofia Tjernberg - 24 oktober 2008 15:49

Idag är det fredag och min katt Odenkattens Columba fyller 7 år- GRATTIS till världens sötaste katt som ska få en massa godis snart.


Eftersom domarkarriären tar en liten paus nu så får jag nöja mig med att skriva lite om andra sidan av mitt liv. För trots att jag älskar fotboll så är jag en vanlig tjej som precis som alla andra bara älskar mode.

Jag har just nu införskaffat mig en del av hösten/vinterns stora trender: pälsjackan. Den är så snygg... Just nu älskar jag även nagellack och kjolar. OPI har ett mörkrött nagellack i färgen MALAGA WINE som är dösnyggt, finns på kicks för 140kr. En annan favorit är Mavalas mörklila nagellack i färgen MEXICO som finns i de flesta affärer och är lite billigare, runt 40kr. Kjolar kan man inte få för många av och jag har allt för många just nu och orkar inte räkna upp alla...

Ikväll så blir det idol + middag med Christoffer men innan dess ska jag städa och plugga lite psykologi.

Ha en trevlig fredagskväll!

Av Sofia Tjernberg - 23 oktober 2008 20:57

Idag gjorde jag min sista match för säsongen då det var KFF som tog emot LB07 på Vilans IP. En match där kanske inte någon var speciellt motiverad, inte jag heller efter att ha fått byta om i vaktmästarens skrubb på hörnet fullt med massa rör och annat skräp. Bortalaget kom dessutom typ 15 min innan matchstart... Det var två juniorlag som möttes, KFF hade spelare födda 90,91 och 92 och LB en 89a och 90or, kanske nån 91a (konstigt, de såg mycket äldre ut?!). Ja så spännande kan jag väl inte säga att matchen var, LB gjorde 3 mål i första halvlek men kunde lika gärna gjort 10 om de inte vatt offside alla gånger (jag tror helt ärligt att jag vinkade 25 offside- har aldrig hänt förut), dock var självklart besluten rätt, det var ju jag som tog dem, och jag fick medhåll från KFFs tränare efter matchen. KFF hade koll på anfallarna och mittbacken styrde upp backlinjen i rätt tid de allra flesta gånger. Att nämnas skall även att KFF sumpade några fina lägen i första halvlek. Andra halvlek ramlade iväg och det blev 10-1 till slut. Det var ändå roligt att se lite kvalité på spelet i vissa sekvenser, så snabb och hård fotboll ser man aldrig på damsidan. Adi gjorde dessutom en bra match som släppte upp det lite, dock blåste han av 2min för tidigt så han får lite minus för det haha! Jag tror och hoppas att spelarna var nöjda med min insats, det lät ju som så efteråt.Ja lagomt geggig om fötterna fick jag dra mig hemåt för att inse att årets säsong är helt slut... lite tradigt med tanke på hur roligt det är att döma! Nu ser jag fram emot Alliansen närmast, alltid lika roligt att döma där inne.

Vi ses där, adios!

Av Sofia Tjernberg - 23 oktober 2008 20:38

Jag spenderade min kväll efter tentan igår med att se Atletico - Liverpool i CL. Trist att Torres inte kunde vara med, tyckte nog alla, men Liverpool fick en bra start genom Keane som gjorde 1-0. Även om jag är ett Liverpoolfan så måste jag erkänna att Keane var offside, om än inte med mycket men det räcker ju för att han skall fällas. Efter matchen United-Celtic så började jag fundera hur hög klass de assisterande domarna egentligen skall hålla i CL i år. I den matchen blev det två solklara offsidemål och gårdagens match började med ett. Men eftersom alla domare är mänskliga så kan jag förlåta detta, det var offisde med en väldigt liten marginal och det är lätt att missa. Atletico hade sedan en kanonchans när Forlán kom fri med Reina men avvinkades för offside. Offside?! Forlán var 2m onside och kom i en fin löpning bakifrån, jag kan inte förstå hur han kan vinka där, assisterande domare stod perfekt i linje och MÅSTE se att han är onside. OK att man missar små marginaler men en sån här situation får man inte missa om man dömer på den nivån. Det fortsatte med att Atletico gjorde ett mål, som inte helt oväntat  det också blev bortdömt för offside helt felaktigt- av samme domare. Återigen så tar assisterande ett beslut som är helt fel, man får inte missa detta, det är precis som att de inte håller för trycket och måste vinka så fort en spelare blir "för" fri. Benayoun gjorde förresten också ett mål under matchen och vet ni vad? Det blev bortdömt för offside- FELAKTIGT. Jag måste summera detta med att det är en domarskandal och jag tror att båda lagen kommer bli riktigt besvikna om/när de får se repriser på situationerna. Det har blivit som en liten arbetsskada att kolla på domaren under en match lika mycket som man kollar på spelet. Inte många  blir kanske lika upprörda som mig när de såg domsluten, jag vet att det är svårt att ta offsidebeslut, men dömer man CL så förväntar jag mig högre kvalitet!
Allt detta kom dock i skymundan av att matchen kändes som en vänskaps landskamp mellan två lag som avgudar samma spelare- Fernando Torres. När Stevie t.ex gick av planen applåderade atleticofansen- på grund av att Torres gillar att spela med Stevie och alla som Torres gillar- gillar atleticofansen. Efter matchen stod fans från båda lagen kvar och sjöng Torressånger samtidigt som de bytte tröjor med varandra. Detta ser man ju verkligen inte ofta, det är snarare så att de ser gamla spelare som förrädare och buar ut dem istället. Jag tycker detta är stort inom fotbollen som annars är fylld av så mycket hat! Man kan bara älska Fernando Torres!

Av Sofia Tjernberg - 22 oktober 2008 00:19

Idag har jag försökt plugga till tentan imorgon, det har inte gått bra... Så nu vill jag inte nämna mer om det.


Eftersom det var fotboll på TVn hade jag svårt att koncentrera mig- fast att det var United. Att dom alltid skall ha sån tur, blir så irriterad. 2 offsidemål och jag grämer mig tillsammans med Celtic... Jag tycker inte att det skall få hända i CL, ok en gång med ytterst små marginaler (alla domare är mänskliga), men två gånger!? Det andra målet var dessutom solklar offside, domaren stod säkert och sov och beundrade Ronaldos frispark, det är riktigt illa, han måste se det!!!


Ska försöka läsa lite till innan jag sover. Imorgon är det tenta vilket innebär att jag missar träningen. På torsdag skall jag döma årets sista match tillsammans med Adi och Janne, Herr Reserv div 1 Elit, KFF-LB07.

Önskar att jag låg vid poolen i Turkiet just nu utan bekymmer...

Hörs!

Av Sofia Tjernberg - 19 oktober 2008 18:57

Nu står det klart att Åhus IFs damlag spelar i div 4 nästa år!!! Nu väntar en välförtjänt vila innan det är dags för höstens/vinterns inomhuscuper! Först ut är Snapphanecupen om 2 helger därefter HIF-cupen och Köpingebro...


BRA KÄMPAT ALLA!

Av Sofia Tjernberg - 18 oktober 2008 20:34

Idag har jag varit o dömt i Vittsjö tillsammans med Susanna och Anneli. Årets sista match i damettan mellan två lag som båda säkrat kontraktet inför nästa år. Vittsjö tog ledningen efter ca 10min i första halvlek och lyckades hålla undan trots Gauthiods press i andra halvlek. Återigen blev jag igenkänd från reportaget i Marta av Gauthidos lagledare/tränare... kul! Tråkigt var dock att jag sträckte mig (eller vad jag nu gorde) efter 20 min och fick ha låret hårt lindat resten av matchen.. När jag dessutom vaknade imorse och var förkyld så blev jag ännu mer deppad, speciellt med tanke på att mitt lag spelar årets viktigaste match imorgon. Hoppas dock att jag kan spela imorgon ändå, min karl har lärt mig att bita ihop och det är vad jag skall göra.


Idag stod det även klart att Stattena vinner Söderettan och spelar i damallsvenskan nästa år- grattis! Kul med ytterligare ett lag från skåne i landets högsta damserie. Tåget gick dock för Sjöbo redan i matchen mot Öster då man inte lyckades vinna och med 6poäng upp till Dalsjöfors ovanför strecket så spelar man i en lägre division nästa år. Även Husie och Sussies lag Byttorps IF från Borås spelar i divison 2 nästa år- trist med tanke på att Skåne tappar två division 1 lag och därmed bara har Vittsjö kvar.


Idag står det även klart att Hanaskog spelar i div 5 nästa år efter förlust med 3-0 hemma mot Råå (4-0 sammanlagt). Ska bli spännande att höra om dom var nära överhuvudtaget... Istället tog Näsum steget upp i fyran efter två säkra segrar mot Härslövs IK. Kul med lite fler div 4 lag i Nö skåne nästa år!

Presentation

Omröstning

Skall damer få döma herr fotboll?
 Ja- Absolut!
 Ja, men inte hur högt som helst...
 Nja, tveksamt
 Nej, de skall hålla sig till damfotbollen!
 Nej, de skall inte döma alls.
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards