Direktlänk till inlägg 25 oktober 2008

Helt vanlig lördag

Av Sofia Tjernberg - 25 oktober 2008 20:28

Idag trodde jag faktiskt att mitt tips skulle gå in! Att HIF bara spelade 1-1  mot Trelleborg hemma gjorde att mina 30 satsade kronor blev 30 i förlust och inte 300 i vinst. Alltså, att dom spelar 1-1 mot Trelleborg.. blir så besviken!

Jag hann idag se lite av DIF-Kalmar och se Fröjdfelt säga "Lance" åt Lance Davis när han gjorde en ful eftersläng efter att ha blivit av med bollen. Lance? Alltså jag vet inte men även om jag känner någon spelare på planen så kallar jag dem vid nummer och inte namn, det känns som att det blir för personligt annars. Å andra sidan känner ju Fröjdfelt alla spelare i Allsvenskan, det får mig verkligen att inse att han har dömt hur länge som helst (eller är han poolare med Davis?! vad vet jag...). Jag önskar att jag kände alla i damallsvenskan om några år... Nej jag tycker det är så roligt att se våra svenska domare och hur de klarar sig, inte minst internationellt- särskilt underbara Martin Ingvarsson från Hässleholm- att se hans minspel på planen är allidt roligt- jag hoppas han kommer trivas med sin proffskarriär (får jag bra matcher nu nästa år? :)).


 På tal om proffskarriär... vad skall damdomare tjäna? En domare som dömer herr div 2 tjänar mer än någon som dömer damallsvenskan. Skillnaden mellan dam/herrallsvenskan är flera tusentals kronor. VISST- skillnaden i fotboll är milslång- det är två olika sporter. Men för oss tjejer så är det samma jobb vi måste lägga ner, vi måste träna fysträning mitt i vintern, vi måste sätta oss en lördagsmorgon och köra i flera timmar till match och offra familj/vänner för vårt dömande. Det är svårt för mig att se en damdomare döma herrallsvenskan, precis som jag sa i Sydsvenskan. Bosse tror dock inte alls att det var omöjligt. Det jag menar är då att för att en tjej skall kunna klara av det fysiskt med både matchtempo och fystester är att man måste träna minst en gång varje dag- och vilken kvinna kan göra det med familj och barn plus jobb? Jag älskar utmaningar så om det är nån som skall klara det så är det jag. Jag tycker att vi kvinnor skall stå med huvudet högt även om många blir trampade på. Vi försöker göra karriär i en så mansdominerad sport och många av oss klarar det minst lika bra som männen. Det är så roligt att det uppmärksammas att jag dömer herrfotboll- för det är tufft, men jag klarar det! I torsdags blev KFFs tränare överraskad över att jag skulle döma, de hade aldrig haft en tjej innan. men han var positiv- alltid lika roligt då! Nu var det faktiskt så att jag gått AD när KFF mötte Bromölla i somras (div 1 lag mot div 2 lag). Nej jag tycker i alla fall att arvodet för att döma damallsvenskan skall höjas- det skall inte vara SÅ stor skillnad mellan herrar och damer. Ingen domare som älskar sitt jobb gör det dock för pengarna- det skall tilläggas. Jag är en sann domare, jag älskar det jag gör och ställer alltid upp om jag kan- aldrig att jag gör detta för pengarna! DET ÄR SÅ ROLIGT! Tror inte det är många domare som kliver upp kl 9 en söndagsmorgon för att åka och döma F13 eller F15 innan man själva skall döma senare på dagen. Men jag vill nämna att ödmjukhet är väldigt viktigt, man kommer ingenstans utan det!


Så var det luftat lite tankar kring dömandet.. Skall berätta vad jag gjort idag.  I förmiddags var jag och Christoffer i stan där jag faktiskt fick ett par fina jeans! Efter det blev det bussen hem till Åhus där vi åt lunch- lövbiff och pommes, asgott. På kvällen var jag hos Vera för att göra vid hennes och Alex hår inför kvällen, min gamla fotbollsklubb wä hade fotbollsgala. Nu sitter jag här och bloggar och läser psykologi (har inte börjat än men snart), ska dra hem till Christoffer snart och lägga mig i hans säng och kolla på Mamma mia. Imorgon blir det långprommis med Tess.

Hoppas ni alla har en fortsatt trevlig kväll.

På bilderna ser ni Jag i dagens outfit samt Alex, Vera och ajg på förra årets fotbollsgala.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

HEJ

Av Sofia Tjernberg - 27 augusti 2009 20:57

Jag vet inte vad men nåt inom mig förde mig till min kära blogg, haha. Jag har behövt en paus i sommar från allt och ingenting och jag har inte orkat ta tag i nånting. Så är det ibland. Så då fick naturligtvis detta stå åt sidan tillsammans med mycke...

Av Sofia Tjernberg - 4 juni 2009 17:53

Hej allihopa. sitter på skolan i malmö och har nyss lämnat in det absolut sista arbetet för i år. Nu drar ajg och mamma över till kastrup och sen vidare mot Beijing, Kina. Jag hoppas att det blir en lika underbar resa som det brukar vara... Jag komme...

Av Sofia Tjernberg - 29 maj 2009 21:51

Idag har varit en hemsk dag. Klev upp halv fem, 4.30!!!!!!!!! Tenta kl 8 i malmö och jag mår som en ***... jag klarar inte av att stressa, inte sova och sen kliva upp så tidigt. HAr haft några hemska sista dagar denna veckan, känner mig som en söndre...

Av Sofia Tjernberg - 25 maj 2009 12:22

å herre vilken jobbig dag. Stadsvandring på morgonen, 3 timmar och ungefär 1mil runt halv Malmö för att se på gamla byggnader. ONT i fötterna och knäna efter detta! Slänger mig på bussen till skolan efter att ha gått en obeskrivlig omväg från Östra S...

Av Sofia Tjernberg - 23 maj 2009 21:39

Gick AD i Vittsjö idag i Div I då de mötte serieledarna (tror jag) Jitex. Jitex var riktigt bra och det märktes även att vittsjö hade matchen mot LDB FC Malmö i benen sen i torsdags. SOm för övrigt gjorde en toppeninsats och bara förlorade med 2 boll...

Presentation

Omröstning

Skall damer få döma herr fotboll?
 Ja- Absolut!
 Ja, men inte hur högt som helst...
 Nja, tveksamt
 Nej, de skall hålla sig till damfotbollen!
 Nej, de skall inte döma alls.
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards