Direktlänk till inlägg 23 oktober 2008

Vad sysslade domarna med?

Av Sofia Tjernberg - 23 oktober 2008 20:38

Jag spenderade min kväll efter tentan igår med att se Atletico - Liverpool i CL. Trist att Torres inte kunde vara med, tyckte nog alla, men Liverpool fick en bra start genom Keane som gjorde 1-0. Även om jag är ett Liverpoolfan så måste jag erkänna att Keane var offside, om än inte med mycket men det räcker ju för att han skall fällas. Efter matchen United-Celtic så började jag fundera hur hög klass de assisterande domarna egentligen skall hålla i CL i år. I den matchen blev det två solklara offsidemål och gårdagens match började med ett. Men eftersom alla domare är mänskliga så kan jag förlåta detta, det var offisde med en väldigt liten marginal och det är lätt att missa. Atletico hade sedan en kanonchans när Forlán kom fri med Reina men avvinkades för offside. Offside?! Forlán var 2m onside och kom i en fin löpning bakifrån, jag kan inte förstå hur han kan vinka där, assisterande domare stod perfekt i linje och MÅSTE se att han är onside. OK att man missar små marginaler men en sån här situation får man inte missa om man dömer på den nivån. Det fortsatte med att Atletico gjorde ett mål, som inte helt oväntat  det också blev bortdömt för offside helt felaktigt- av samme domare. Återigen så tar assisterande ett beslut som är helt fel, man får inte missa detta, det är precis som att de inte håller för trycket och måste vinka så fort en spelare blir "för" fri. Benayoun gjorde förresten också ett mål under matchen och vet ni vad? Det blev bortdömt för offside- FELAKTIGT. Jag måste summera detta med att det är en domarskandal och jag tror att båda lagen kommer bli riktigt besvikna om/när de får se repriser på situationerna. Det har blivit som en liten arbetsskada att kolla på domaren under en match lika mycket som man kollar på spelet. Inte många  blir kanske lika upprörda som mig när de såg domsluten, jag vet att det är svårt att ta offsidebeslut, men dömer man CL så förväntar jag mig högre kvalitet!
Allt detta kom dock i skymundan av att matchen kändes som en vänskaps landskamp mellan två lag som avgudar samma spelare- Fernando Torres. När Stevie t.ex gick av planen applåderade atleticofansen- på grund av att Torres gillar att spela med Stevie och alla som Torres gillar- gillar atleticofansen. Efter matchen stod fans från båda lagen kvar och sjöng Torressånger samtidigt som de bytte tröjor med varandra. Detta ser man ju verkligen inte ofta, det är snarare så att de ser gamla spelare som förrädare och buar ut dem istället. Jag tycker detta är stort inom fotbollen som annars är fylld av så mycket hat! Man kan bara älska Fernando Torres!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

HEJ

Av Sofia Tjernberg - 27 augusti 2009 20:57

Jag vet inte vad men nåt inom mig förde mig till min kära blogg, haha. Jag har behövt en paus i sommar från allt och ingenting och jag har inte orkat ta tag i nånting. Så är det ibland. Så då fick naturligtvis detta stå åt sidan tillsammans med mycke...

Av Sofia Tjernberg - 4 juni 2009 17:53

Hej allihopa. sitter på skolan i malmö och har nyss lämnat in det absolut sista arbetet för i år. Nu drar ajg och mamma över till kastrup och sen vidare mot Beijing, Kina. Jag hoppas att det blir en lika underbar resa som det brukar vara... Jag komme...

Av Sofia Tjernberg - 29 maj 2009 21:51

Idag har varit en hemsk dag. Klev upp halv fem, 4.30!!!!!!!!! Tenta kl 8 i malmö och jag mår som en ***... jag klarar inte av att stressa, inte sova och sen kliva upp så tidigt. HAr haft några hemska sista dagar denna veckan, känner mig som en söndre...

Av Sofia Tjernberg - 25 maj 2009 12:22

å herre vilken jobbig dag. Stadsvandring på morgonen, 3 timmar och ungefär 1mil runt halv Malmö för att se på gamla byggnader. ONT i fötterna och knäna efter detta! Slänger mig på bussen till skolan efter att ha gått en obeskrivlig omväg från Östra S...

Av Sofia Tjernberg - 23 maj 2009 21:39

Gick AD i Vittsjö idag i Div I då de mötte serieledarna (tror jag) Jitex. Jitex var riktigt bra och det märktes även att vittsjö hade matchen mot LDB FC Malmö i benen sen i torsdags. SOm för övrigt gjorde en toppeninsats och bara förlorade med 2 boll...

Presentation

Omröstning

Skall damer få döma herr fotboll?
 Ja- Absolut!
 Ja, men inte hur högt som helst...
 Nja, tveksamt
 Nej, de skall hålla sig till damfotbollen!
 Nej, de skall inte döma alls.
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards