Alla inlägg under november 2008

Av Sofia Tjernberg - 29 november 2008 21:45

Jaha så var det dags igen för lite fotboll. Vilken minut som helst så är matchen Getafe - Real Madrid slut... Har inte sett exakt hela för det smög sig in lite stjärnor på is då och då. I vilket fall så kommer Getafe att vinna matchen- helt rättvist. En solklar straff efter att Ramos fällt getafes forward blev inte straff... jag tror inte det finns en enda domare i hela världen som inte hade blåst straff där- förutom just han som dömer denna matchen. För bara två minuter sedan var det sedan Pepe som knuffade Uche i ryggen vid ett friläge, straff och målchansutvisning? Nej för fan, varför skulle han våga blåsa där? Det ryktades även om att Casillas och Ramos var ute och festade igår, inte på Class i K-stad men väl någonstans i Spanien, för dom var riktigt fel på det.


Jag brukar ju för det mesta ifrågasätta domarinsatser här men jag skall faktiskt bryta mot den trenden genom att berömma domaren som dömde Aston Villa - Fulham... Det var en ung kille som bara dömt 4 matcher i PL, och han gjorde det riktigt bra, vi får säkert höra mer om honom i framtiden!!!

Av Sofia Tjernberg - 27 november 2008 22:05

Just nu har Deportivo gjort två mål på typ en minut (dock ett underbart självmål) och leder med 3-0 hemma mot Feyenoord. Starkast på planen lyser vår Svenske domare Martin "hjälten" Ingvarsson. Kul att se svenskt och speciellt Martin som jag faktiskt träffar lite då o då. Nu är det bara förlorarHamburg som ska göra mål hemma så är mitt tips inne, men det verkar helt hopplöst. Tyskar alltså, helt värdelöst, ska aldrig mer tippa tyskt.  

Av Sofia Tjernberg - 25 november 2008 18:40

idag kom jag hem efter lite härligt strul med försenade flyg... Det är riktigt oroväckande hur Sverige är så kasst rustat mot vintern. VArje år händer samma sak när den första snön kommer- KAOS. Man bör väl lära någon gång??

I vilket fall så hade jag det underbart uppe i min hemstad Härnösand. Jag började dessutom tisdagen med att sova hos Linda i sundsvall, var så roligt att träffa henne!!

Under dagarna som gick umgicks jag med mormor, pappa, kicki och Niklas. Vi gjorde nästan ingenting och det var så skönt, att inte ha några krav på sig eller känna sig stressad måste vara det bästa som finns. Nu känner jag mig uppvilad förutom min sprängande huvudvärk och ska snart ta tag i kvällen. Det bjuds på CL, Zlatan mot Nilsson blir det för min del och förhoppningsvis blir det lite godis till det. Jag slänger iväg en bamsekram till min älskade mormor och ytterligare en till pappa och kicki- tack!


Av Sofia Tjernberg - 20 november 2008 18:37

Idag blir det resa till norrland för min del. Bara slappa, ska bli så skönt!

Av Sofia Tjernberg - 16 november 2008 14:29

Är det någon som har missat hjälten Agger? Killen slängde sig mot stolpen för att avvärja ett mål, men slog hkan i sitt eget knä när han krockade med stolpen... Han slog ut en tand, plockade ut den ur munnen och gav den till läkaren för att genast fortsätta spela. Han klev inte ens av planen. Han måste vara hårdast i premier leaugue!!! Liverpool vann igår mot Bolton med 2-0 och Torres kom in i andra halvlek. Vad ska man säga? Han smekte med en utsida in bollen till Gerrard som nickade in 2-0. Ett sådant samspel är sällan skådat, särkskilt inte efter en å kort tid, ni kan säga vad ni vill. INte blev dagen sämre av att Villa utklassade Arsenal (borta!)..


Det enda tråkiga på dagn måste vara matchen Valladolid-Real Madrid. Van der Vart gjorde en riktigt värdelös filmning, självklart ingen varning, för att sedan bli varnad för en kapning bakifrån. Jag blir så besviken på denna domare, sådana spelförstörande moment uppkom under ett flertal gånger under matchen, inte bara filmningar utan protester och spelförsörelse i form av bl.a förhindra snabba frisparkar. VARFÖR BLUNDAR DOMAREN? Jag förstår inte hur man inte kan bestraffa detta.. Det var precis som att han såg händelsen men inte gjorde något åt den. Det är ju de domare som dömer i bla dessa ligor som skall vara förebilder för oss andra, men hur ska vi tolka detta? JAg blir i alla fall väldigt förvirrad...

MÅste även nämna att Valadolids Borja gjorde kanske ett a de sömsta inhoppen på år och dar när han passade en fristående Raul (som missade friläget tack vare en suverän målvakt) samt klantade till sig på kanten som ledde fram till ett inlägg och målchans. Inhoppet var helt otroligt dåligt men inget slår nog endå Boulahrouz mot Barca i CL...haha bli inbytt för att bli utbytt bara några minuter senare! Vilken succè, han måste vara nöjd.

 Just nu står tvn på, canal + visar everton - m.brough ska se lite av denna matchen innan det för min del är träning kl 4. Ha det!

Av Sofia Tjernberg - 15 november 2008 14:40

Ja ok alla fans, Bruhno är 28 år, inget annat, jag tror han verkar ta lite illa upp över att jag ser honom som 20... Jag menar, vem vill anses vara yngre än man är?

Nej skämt o sido Bruhno, du borde ta det som en komplimang! :)

 Hellre vara ung i sinnet och umgås med yngre än hänga med alla gamlingar hela tiden (kim). haha


NU är det halvlek i bolton-liverpool och LFC leder med 1-0 efter ett vackert och ganska enkelt nickmål av Kuyt. Emander spelar från start men har inte lyckats med just någonting. Bolton fick även ett mål bortdömt precis innan halvlek, helt korrekt (ruff på reina). Jag tror och hoppas att det håller hela vägen. Men med Styles som domare vet man ju aldrig, herregud.

Av Sofia Tjernberg - 13 november 2008 21:08

Jag har inte mycket att rapportera idag mer än att jag nu klivit upp halv fem två dagar idag- jag är dödstrött! Dessutom har jag sovit 6 timmar fördelat på två nätter.


Idag har vi haft föreläsning 8-10 och därefter spenderade jag från 10-15 tid med min grupp. Vi åt god lunch och diskuterade överlåtelsebesiktningar i tid och evighet. PÅ tåget hem träffade jag på Hanna (igen) och vi babblade lite om vad vi ska göra imorgon.


NÄsta vecka lämnar jag mitt älskade skåne för några dagar i nrrland tillsammans med familj, det ska bli trevligt. Nu ska jag hoppa in i duschen och därefter SOVA!

hej hej!

Av Sofia Tjernberg - 12 november 2008 19:46

Ja här kommer då den efterlängtade serien om domarklubbens profiler!

Jag börjar med den äldsta av dem alla- legenden Kjell Olsson. Jag träffade Kjell i början av min domarkarriär, då han blev något av en mentor för oss nya domare. Kjell coachade mig på den första machen jag dömt någonsin. När jag ser Kjell blir jag alldeles glad, ingen är så positiv som han är. Killen går alltid omkring med ett leende på läpparna hela matcher igenom, har hört att han någon gång blivit arg men det måste vara extremt sällsynt.


Jag önskar att jag hade samma lugn som Kjell, inte nog med att han är lugn, han är omtyckt var han än kommer, det kan man  inte säga om alla domare i vår domarklubb (ta åt er ni som vill) haha. I vilket fall, träffade Kjell senast på domarmiddagen (lotteriet) och han posade så gärna till kortet nedan, med samma leende som jag alltid ser honom. Mats, du har inte ärvt det där leendet, men du är söt ändå. Mats är alltså Kjells son, eftersom Kjell är 73 så kan ni ju lista ut att Mats normalt borde vara kring 40-50 och det stämmer nog rätt bra det. Det är ingen som nånsin sagt hur gammal Mats är, inte minst han själv, det verkar vara förbjuden mark. LIka förbjuden som att Bruhno faktiskt är 30 och inte 20 ( ja han umgås ju så gärna med Svarle och David som båda är 18). Jag är i alla fall glad för att någon av det manliga könet i domarklubben är mogen för sin ålder och inte bara drar taskiga skämt. Förresten, är det någon av er som fått ett av Besniks skämt om lappen och renen idag? Nej tillbaka till Kjell, domarklubbens gullegris. Jag har både gått  AD för Kjell och han har gått AD för mig, det var senast i Venestad som jag fick äran av att ha Kjell som min AD. Jag kan inte sluta att beundra honom, och det är jag nog inte ensam om. 73 år gammal dömer han på samma nivå som flera 20 åringar. FÖrhoppningsvis blir det en dokumentär om Kjell i framtiden, ni kan läsa mer om det här: http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080913/SPORT/29418302

 Ja sammanfattningsvis är Kjell en riktig förebild, för alla både på och utanför planen.


Presentation

Omröstning

Skall damer få döma herr fotboll?
 Ja- Absolut!
 Ja, men inte hur högt som helst...
 Nja, tveksamt
 Nej, de skall hålla sig till damfotbollen!
 Nej, de skall inte döma alls.
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards